Choquequirao, part 2 – 26dec09

(para versão em português, desça a página)

The sanctuary of Choquequirao was constructed since around 1200 d.C. It was part of expansion of Tawantinsuyo towards antisuyu region at the Vilcabamba mountain range and is one of five religious, administrative and political centers built i.d. Machu Picchu, Vitcos, Espiritu Pampa, Huamanmarca and Choquequirao.

water channel at agriculture terraces/ "canais de irrigação"

The Inca considered them Pacarinas, places of origin that were guarded by the Apus (sacred snowny mountains) such as Corihuaynachina, Choquetacarpo, Pumasillo, Pico Panta, Padreyoc Nevados.

"Casa de la Caida de Agua"

My second day in Choquequirao begun very tranquil not packing all stuff to hike again.Most people left the complex and i was almost alone. Even the rangers, that have spent Christmas there, went away to their home to enjoy New Year´s evening with their families. Only Isaac, the ranger, stayed and we´ve spent all morning together visiting terraces sector Paracquetepata and Parchayoc.Overthere we could find “La Casa de la Caida de Agua” (Waterfall House) with the-first-time-seen overhang beyond each door protecting against raining that, by the way, was falling down that morning.

waterfall, Choquequirao

“Piedra Cerimonial”(Ritual Stone) is a huge flat stone turned to Apurimac valley. Those “andenes” (agriculture terraces) have a special architecture with really huge blocks of rocks inserted at the lower part and also with no cement holding stones as we can see at “Casa de la Caida de Agua”, for example. I could see some inclined walls built to resist all weight of terraces above. Actually the rangers are planting corn as Incas people did.

corn / "milho"

Issac told me about a lost Inca´s cementery and we scheduled to go there together during afternoon but, when i´ve searched for him he simply disapeared. He was a bit afraid i guess. So, i was alone but on the way i invited a argentinian guy and we´ve been exploring together.It was a luck because he really knows about human bones and we could identify several of them when exploring that tower form structure called “Chullpa” by the Incas. Afterwards, i was surprised having seen the same structure in a picture at Inka Museum in Cusco and also in the book “Historia del Tahuantinsuyu”  written by Maria Rostworowski de Diez Canseco.

After all i took a bath in Colcamayo river with fresh water coming from Nevado Coriahuanachina.It was a really nice experience how nature energy involves you.

(next chapters:”going to Maizal and Short Inca civilization history,part 2)

(versão em português)

O santuário de Choquequirao foi construido durante muitos anos, provavelmente desde 1200 d.C..Foi parte da expansão do Tawantinsuyo em direção à região do antisuyu, na cordilheira de montanhas de Vilcabamba e é um dois cinco centros religiosos, administrativos e políticos construídos pelos Incas nesta região: Machu Picchu , Vitcos, Espiritu Pampa, Huamanmarca e Choquequirao. O Inca considerava-os Pacarinas, lugares de origem, que eram guardados pelos Apus (montanhas sagradas) como, por exemplo, Corihuaynachina, Choquetacarpo, Pumasillo, Pico Panta, Padreyoc Nevados.

"arrieros" packing to leave, note donkeys are blindfolded to not resist / "arrieros" arrumando p/ partir", perceba que as mulas são vendadas para não resistir

Meu segundo dia em Choquequirao começou bem tranquilo sem precisar arrumar tudo e retomar a caminhada. A maioria das pessoas haviam deixado o Complexo e esatva praticamente sozinho. Mesmo os guardas florestais, que passaram ali o Natal, foram às suas casas passar o Ano Novo com as respectivas famílias.Somente Isaac, o guarda-florestal, ficou e passamos a manhã visitando o setor de terraços agrícolas Paracquetepata e Parchayoc. Lá estão “La Casa de la Caida de Agua” (Casa da Queda D´água) com seus beirais sobre cada porta protejendo contra chuva que, por sinal, insistia em cair naquela manhã.”Piedra Cerimonial” é uma grande pedra plana virada para o vale do rio Apurimac . Aqueles “andenes” (terraços agrícolas) tem uma arquitetura especial com blocos enormes encaixados na parte inferior e também sem argamassa entre as pedras como haviamos visto, por exemplo, na “Casa de la Caida de Agua”. Pude ver algumas paredes realmente inclinadas para resistir o peso dos terraços acima. Atualmente os guardas florestais plantam milho, como o povo Inca fazia.


Issac me falou sobre um cemitério perdido dos Incas e combinamos de explorá-lo durante a tarde mas, quando o procurei havia simplesmente desaparecido. Acho que tinha um pouco de medo desse passeio. Então, comecei minha caminhada sozinho até que cruzei com um colega argentino e fomos juntos. Foi bom ele estar comigo porque conhecia bastante sobre ossos humanos e pudemos identificar vários deles enquanto explorávamos aquele cemitério em forma de torre, chamada pelos Incas de “Chullpa”. Mais tarde, fiquei surpreso ao ver o mesmo tipo de estrutura numa foto no Museu Inka, em Cusco e também no livro ” Historia del Tahuantinsuyu”  de Maria Rostworowski de Diez Canseco.

Incas´skull / "cranio Inca"

Para finalizar o dia tomei um banho de cachoeira no rio Colcamayo com as suas águas gélidas vindas do Nevado Coriahuanachina. É incrível como a energia da natureza te envolve e revigora.

"Rio Colcamayo e Casa de la Caida de Agua"

(próximos capítulos:”indo p/ Maizal e Curta História da Civilização Inca, parte 2″)

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